Mnozí výrobci automobilů tvrdí, že elektromobily jsou budoucnost, utáhnou ale těžký karavan? V rámci nového čísla Adria Inspirations o tom promluvil Chris Gatiho, který svou Adoru 613 PK táhne Teslou (Model X Long Range z roku 2019) s kapacitu baterie přibližně 100 kWh, tažnou kapacitu 2250 kg a běžným dojezdem přibližně 515 km. Za sebou táhne karavan je Adria Adora 613PK 2019, jehož pohotovostní hmotnost je přibližně 1450 kg. S veškerou výbavou váží karavan přibližně 2000 kg. Je 250 cm široký a 820 cm dlouhý i s ojí. Jak to v praxi jede?
Když jsme před třemi lety kupovali náš první elektromobil byla Tesla Model X jedinou možností elektrického vozu, která mohla táhnout karavan. Jelikož je moje žena vedoucím oddělení udržitelnosti v norské společnosti, nikdy jsme neuvažovali o návratu k autu na fosilní paliva. Dnes se seznam možných variant elektromobilů značně rozšířil, a to i pro tak těžký karavan, jako je náš Adria Adora 613 PK. Dokážu si jen představit, o kolik dál se dostaneme v příštích třech letech. Již nyní se setkáváme s elektromobily se zásuvkou, které mohou napájet karavan přes víkend při volném kempování!
Když jsme poprvé začali tahat náš karavan elektromobilem, cesta by vyžadovala určitý stupeň plánování. Nyní jsou k dispozici mapy, na kterých vidíte rozmístění rychlo(nabíječek), rok od roku je jich také čím dál tím více. Jelikož jezdíme Teslou, dáváme přednost supernabíječkám Tesla, ale pokud si na cestě uděláme přestávku, připojíme se k jakékoliv nejbližší nabíječce.
Ze zkušenosti víme, že plné nabití nám zajistí dojezd přibližně 230-250 km. Bereme však v úvahu i počasí a vítr. Rychlost nabíjení se snižuje s tím, jak se zvyšuje stav nabití baterie. Nabíjení z 80-100 % může v některých případech trvat stejně dlouho jako nabíjení z 5-80 %! Abychom na nabíječce nestrávili příliš dlouhou dobu, nabíjíme před jízdou na 80-85 %. To trvá něco málo přes půl hodiny, což nám dává dostatek času na to, abychom si protáhli nohy, zašli na záchod a možná si dali zmrzlinu. S malou bezpečnostní rezervou plánujeme další zastávku na nabíjení za 175-200 km.
Překvapivě jsou elektromobily pro tažení ideální! Jsou těžká a mívají dlouhý rozvor. Těžiště je nízko, protože velké akumulátory jsou umístěny pod podlahou. Ani s výkonem u tažení karavanů elektromobilem nebývá obtíž.
Největším problémem je prozatím dojezd. Tažení karavanu snižuje dojezd na polovinu. Šířka, rychlost a aerodynamika jsou nejdůležitějšími faktory zvyšujícími spotřebu. Hmotnost, délka a počet náprav také hrají roli, ale aerodynamice se ani zdaleka neblíží. Princip spočívá v tom, že odpor vzduchu roste s rychlostí. To znamená, že zvýšení rychlosti z 60 na 90 km/hod odpor vzduchu zdvojnásobí.